سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرآن، معجزه است چرا و چگونه؟
چهارده قرن پیش هنگامی که تیرگی های شرک و جهل و حکومت خدایان مصنوعی، سراسر گیتی را فراگرفته بود و جامعه روم و ایران از مظالم تبعیض های ناروای دوامپراتوری بزرگ به ستوه آمده بودند و سایه یأس و نومیدی، آسمان ملتهای جهان را تیره و تار ساخته بود، در یک سرزمین خشک و سوزان و دورافتاده از تمدن و علم؛ اما از خاندانی شریف، مردی برخاست و خود را رهبر ملتهای جهان، پاره کننده زنجیرهای اسارت، سرکوب کننده هر نوع بت پرستی و تبعیض ناروا، حامی مظلومان و افتادگان، خواستار عدل و
داد، طرفدار علم و دانش و ... خواند و اساس دعوت خود را فرمانهای الهی و وحی آسمانی معرفی نمود و خود را خاتم پیامبران و آیین خود را خاتم آیین ها
دانست .
او برای اثبات سخن خویش، معجزات متعددی ارائه نمود؛ اما معجزه جاویدان او در مقایسه با دیگر موارد ( مثل » شق القمر « ، » تسبیح گفتن سنگ یعنی قرآن،
در دست پیامبر ( ص «( ، » حرکت دادن درخت (« ، از برتری و درخشش خاصی برخوردار است . تا جایی که حتی می توان این کتاب آسمانی را معجزه ای بی
نظیر و یگانه در میان همه معجزات انبیاء الهی دانست .
....

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/6ساعت  8:22 عصر  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

نماز در کلام علی ‏علیه السلام

نماز در کلام على‏علیه السلام
حضرت على‏علیه السلام بارها در نهج‏البلاغه از نماز و یاد خدا سخن به میان آورده که در کتابی به نام «نماز در نهج‏ البلاغه» گردآوری شده است. ما در اینجا جملاتی را در مورد فلسفه ذکر و یاد خدا که مهمترین مصداقش نماز است از آن حضرت نقل مى‏کنیم:
مى‏فرماید: «اِنَّ اللَّهَ جَعَلَ الذِّکْرَ جَلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَالْوَقَرَة وَ تُبْصِرُ بِه بَعْدَ العَشوة» (31) خداوند ذکر و یادش را صیقل روحها قرار داد تا گوشهی سنگین با یاد خدا شنوا و چشم‏هی بسته با یاد او بینا شوند.
آنگاه حضرت در مورد برکات نماز مى‏فرماید:
«قَدْ حَفَّتْ بِهِم المَلائِکَة وَ نُزّلَتْ عَلَیْهِمُ السَّکینَه وَ فُتِحَتْ لَهُم اَبْوابَ السَّماءِ وَ اُعِدَّتْ لَهُم مَقاعِدَ الکِرامات» فرشتگان آنان را در بر می ‏گیرند و آرامش بر آنان نازل مى‏شود، درهی آسمان بر آنان گشوده و جایگاه خوبی برایشان آماده مى‏شود.
در خطبه‏ی دیگر مى‏فرماید:
«و اِنَّها لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَق وَ تُطلِقُها اِطْلاقَ الرَّبَق» (32) نماز گناهان را مثل برگ درختان مى‏ریزد و گردن انسان را از ریسمان گناه آزاد می‏کند.
آنگاه در ادامه، تشبیهی جالب از پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله نقل مى‏فرماید که: نماز همچون جوی آبی است که انسان روزی پنج مرتبه خود را در آن شستشو دهد، آیا دیگر آلودگی باقی مى‏ماند؟
در خطبه 196 گوشه‏هایی از مفاسد اخلاقی همچون کبر و سرکشی و ظلم را برمى‏شمرد و سپس مى‏فرماید: درماین این مفاسد نماز و روزه و زکات است. آنگاه در مورد آثار نماز مى‏فرماید:
«تَسْکیناً لِاَطْرافِهِم، تَخْشیعاً لِاَبْصارِهِم، تَذْلیلاً لِنُفُوسِهِمْ، تَخْفیضاً لِقُلُوبِهِم، اِزالَةً لِلْخَیْلاءِ عَنْهُم اِنْ اَوْ حَشَتْهُم الْوَحْشَة آنَسَهُمْ ذِکْرک» نماز به همه وجود انسان آرامش مى‏بخشد، چشمها را خاشع و خاضع می‏گرداند، نفس سرکش را رام، دلها را نرم و تکبر و بزرگ‏منشی را محو مى‏کند. به هنگام وحشت و اضطراب و تنهایی، یاد تو موجب انس و الفت آنها می‏شود.
البتّه روشن است که همه مردم چنین بهره‏هایی را از نماز ندارند، بلکه تنها گروهی هستند که شیفته نماز و یاد خدا هستند و آن را با تمام دنیا عوض نمى‏کنند.
 

آثار و برکات عبودیّت و بندگی

1- احساس غرور و افتخار
امام زین العابدین‏علیه السلام در مناجات خود مى‏گوید: «اِلهى‏ کَفى‏ بى‏ عِزّاً اَنْ اَکُونَ لَک عَبْداً» (33) همین افتخار مرا بس که بنده تو باشم.
چه افتخاری از این بالاتر که انسان با خالق خود سخن بگوید و او کلام انسان را بشنود و بپذیرد!
در این دنیی ناچیز، اگر مخاطب انسان شخصی بزرگ و دانشمند باشد، انسان به وجود
....

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/6ساعت  8:22 عصر  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

درباره امام حسین (ع):

امام حسین و مظلومیت

یکی از القاب امـام حسین در بسیاری از زیـارتنامـه هـا و احادیث، مظلوم است، حتّی بعضی از آیات قرآن نیز به همین مطلب اشاره دارد

وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلوُماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلیِّهِ سُلْطَاناً وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا اَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُون . سوره اسراء آیه 33 و سوره شعراء آیه 225

بـه عقیده بعضی از مفسرین این آیـات بـه شهادت مظلومانه امام حسین و مظلومیت اهل بیت تفسیر شده است

تفسیر برهان جلد 2 ذیل آیات فوق

از دو جهت این مظلومیت قابل بررسی است

الف: از دیدگاه قوانین و قواعد جنگی

در تمام جوامع بشری جنگها نیز آدابی دارد که رعایت آن از سوی دوطرف ضروری است و تجاوز از آن امری غیرقانونی و غیر انسانی محسوب می شود. در واقعه کربـلا بسیاری از اعمال کـه بر امـام و اهـل بیت واصحابش روا داشته انـد در تمـام فرهنگ هاو جوامع انسانی ظلم و ستم شناخته می شود، از قبیل ....

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/6ساعت  8:21 عصر  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

بررسی موضوع ازدواج و طلاق از دیدگاه دینی ،‌حقوقی و اجتماعی

1-هدف از ثبت نکاح و ازدواج چیست      

2-تعریف نکاح    

3-زوجیت

4-انواع ازدوج در میان اعراب جاهلیت     

5-اقسام ازدواج ایرانی زمان ساسانیان      

6-ازدواج از دیدگاه مذاهب         

7-اقسام ازدواج در اسلام  

8-اقسام ازدواج براساس احکام خمسه تکلیفیه     

9-نظراتی درباره ازدواج    

10- موسسین و پایه گذاران روش اعتدال        

11- ازدواج از دیدگاه کتاب     

12- ازدواج از دیدگاه سنت     

13- فوائد و نتایج ازدواج         

14- موانع ازدواج        

15 – علت حرمت ازدواج با محارم      

16- در میان اقوام اولیه ازدواج با اقارب خودداری می شد        

17- ازدواج با محارم در زمان ساسانیان

18- علت حرمت ازدواج به سبب رضاع و شیرخواره گی

19- علت حرمت ازدواج به سبب مصاهرت      

20- نقش اسلام در چند همسری       

21- تعدد زوجات در غرب ممنوع ولی هم جنس بازی آزاد      

22- عیوب مجوز فسخ نکاح    

23- درباره مهر          

24- تاریخچه مهر       

25- اقسام مهر          

26- طلاق عرش الهی را می لرزاند      

27- راه مسدود نیست

28- تعریف طلاق       

29- طلاق منفور و طلاق غیر منفور     

30- امتیازات محکمه خانوادگی         

31- طلاق ویژه نکاح دائم المدت        

32- طلاق در مذاهب مختلف اسلامی   

33- در چه مواردی زوجه می تواند تقاضای طلاق کند  

34- صیغه طلاق        

35- عده طلاق

36- طلاق در برخی از کشورهای اسلامی        

37- طلاق در برخی از کشورهای غربی

38- علل و عوامل طلاق         

39- عواقب وخیم طلاق         

40- یک عقدنامه قدیمی  مربوط به هشتاد و پنج سال پیش     

....

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/6ساعت  8:21 عصر  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

مردم سالاری دینی

سیره به چه معناست

سیره در زبان عربی از ماده «سِیرْ» است «سیر» یعنی حرکت ،‌رفتن ، راه رفتن ،‌«یره» یعنی نوع راه رفتن ،‌سیره بر وزن فعْلَهِ است و فعَلَه در زبان عربی دلالت بر نوع می‌کند ، سیر یعنی رفتن ، رفتار ،‌ولی سیره یعنی نوع و سبک رفتار .

اهمیت بحث مورد نظر

همان طور که در معنی سیره معلوم شد باید به راه و روش زندگانی پیامبراعظم (ص) در بعد مردم داری و محبت و احسان و مهربانی به مردم که از بهترین و اشرف مخلوقات خداوند عزوجل است که از روح خود در آن دمیده و به خود آفرین گفته « تبارک الله احسن الخالقین » بپردازیم که در نبوه خود بحث بسیار جالب و شیرین و پر اهمیت است خصوصاً در این دنیای که مردمان آن از کمبود محبت رنج می برند و حاکمان ظالم و مستکبر بر این درد و رنج می افزایند.

اقسام محبت

یادآور می شویم که محبت به دو طریق صورت می پذیرد محبت معنوی  و محبت دنیوی ، و محبت معنوی به این معناست که انسان اگر به کسی ترحم و مهربانی و عطوفت می کند به خاطر خداوند باشد که او بهترین محبت کنندگان است و قرب و خشنودی و رضایت او را در پی داشته باشد . نه چیز دیگری و محبت دنیوی هم خود به دو شاخه تقسیم می شود که اگر این فعل برای رسیدن هدف رضایت خداوند باشد و پله ای جهت ارتقا به عبودیت معبود بسیار پسندیده و زیباست چرا که به قول معروف ( با یک تیر دو نشان را هدف قرار داده ایم ) به دین معنا که هم بنده باری تعالی را خشنود کرده ایم هم خالق او را که مصداق این بیت می شود .

خدایا چنان کن سرانجام کار              که تو خشنود باشی و ما رستگار

ولی اگر صرفاً برای مقاصد دنیوی و رسیدن به اهداف خود باشد و به علت به نتیجه رساندن افکار و اندیشه های شوم و پلید صورت بگیرد همین امر و فعل زیبا مذموم و از آن نهی شده است که مانند این می ماند که انسان اگر چشمان خود را بسته باشد و دست را روی بدن ماری که لطیف و نرم است بکشد و نداند که....

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/6ساعت  8:20 عصر  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

نقطه های آغاز در اخلاق عملی

کلمه (اخلاق) جمع خلق وخلق شکل درونی انسان است، چنانکه خلق شکل ظاهری وصوری اشیاء است. غرایز وملکات و صفات روحی و باطنی که در انسان است اخلاق نامیده می شود وبه اعمال و رفتاری که از این خلقیات ناشی گردد نیز اخلاق و یا رفتار  اخلاقی می گویند.

حسن سلوک وخوش رفتاری با مردم

صله رحم:

یکی دیگر از نشانه های اخلاق وسنن مرضیه ی اسلامی و انسانی  واز علا یم حسن سلوک و خوش رفتاری با مردم صله رحم است.

بعضی از افراد فکر میکنند که این اخلاق خوب برای کسانی است است که تمکن مالی دارند واز ثروت زیادی برخوردارند و می توانند به نزدیکان خود کمک کنند اما آنهایی که از نظر مالی در مضیقه اند وتوان رسیدگی و مساعدت به دیگران را ندارند صله رحم برایشان لازم نیست اما این تصور و برداشت نادرست است  زیرا کسی بخواهد صله رحم کند لزومی ندارد که پول وثروت زیادی داشته باشد تا بتو  اند وظیفه اش را انجام  دهد بلکه چون هدف از صله رحم برقرار کردن ارتباط و پیوند خو یشاوندی است دین مقدس اسلام می فرماید این وظیفه را به دادن یک جرعه آب وآزار نرساندن به آنان و نیز سلام کردن به یکد یگر می توانید انجام دهید و از اجر وپاداشی که خدا برای صله رحم مقرر فرموده بهره ببرید. خلاصه اینکه هر کس مدعی تخلق به اخلاق حسنه است باید این مسا،له مهمی را که اسلام به آن توجه فراوان مبذول داشته است جدی بگیرید که ترک آن موجب فنا ونابودی است.

....

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/6ساعت  8:19 عصر  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

زندگینامه امام جعفر صادق(ع(

امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه یا دوشنبه هفدهم ربیع الأول سال 80 هجرى، معروف به سال قحطى، در مدینه دیده به جهان گشود. اما بنا به گفته شیخ مفید و کلینى، ولادت آن حضرت در سال 83 هجرى اتفاق افتاده است. لیکن ابن طلحه روایت نخست را صحیح ‏تر میداند و ابن خشاب نیز در این باره گوید: چنان که ذراع براى ما نقل کرده، روایت نخست، سال 80 هجرى، صحیح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزى از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روایتى نیمه ماه رجب سال 148 هجرى روى داده است. با این حساب مى‏توان عمر آن حضرت را 68 یا 65 سال گفت که از این مقدار 12 سال و چند روزى و یا 15 سال با جدش امام زین العابدین (ع) معاصر بوده و 19سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زیسته است که همین مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار میآید و نیز بقیه مدتى است که سلطنت هشام بن عبد الملک، و خلافت ولید بن یزید بن عبد الملک و یزید بن ولید عبد الملک، ملقب به ناقص، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ادامه داشته است.

....

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  چهارشنبه 88/1/5ساعت  1:17 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

فطرت از نظر لغت:

ماده ی فطر که در قران به شکل فراوان آمده در تمام آن موارد به معنای (( ا بداع  )) ،    (= آفرینش ) می باشد .

واژه فطرت(( فطره )) ( =فطرت ) با همین صیغه ی خاص ، بر وزن فعله فقط در یک آیه استعمال شده ، که آن هم در ارتباط با ا نسان وآیین است .

 فاقم وجهک للذین حنیفا فطره الله اللتی فطره الناس علیها لا تبدیل لخلق الله. ( روم 30)

پیش از ترجمه ی آیه واژه های را مورد بررسی قرا می دهم .

1- فطره : صیغه فعله دلالت بر نوع - گونه -می کند مانند ((جلسه)) (= نوع خاصی از نشستن  )

ابن اثیر گوید : الفطر= الابتداء و الاختراع  و بعد می گوید الفطره =الحاله منه کالجلسه و از روایات این عبارت را از امام علی ( ع )نقل می کند ((و جبار القلوب علی فطره ایها )         (( خداوند خالق دلها را براساس فطرت ها ی آن ها ست )) در این مورد ، فطرت جمع بسته سده و چنین بدست می آید که یک چیز فطری نیست ، بلکه آدمی دارای فطرت های است . شواهد چنین نشان می دهد که این واژه را قرآن برای اولین بار به کار گرفته ، و پیش از آن معمول نبوده است .زیرا چنین آمده است که ابن عباس - وی مردی عالم و عرب و قرشی بود -گوید من معنی واژه فطرت را که در قرآن آمده وقتی فهمیدم که با دو عرب روبرو شدم و آن دو بر سر چاهی منازعه داشتند ،یکی گفت : انا فطرتها (= چاه را ابتدا  من حفر کردم و پدید آوردم ) از اینجا فهمیدم که لغت فطرت چه معنایی دارد ، همان خلقت صدرصد ابتدایی .

2-صبغه:این واژه نیز از نظر مصداق با فطرت متحدهست از این رو به شکل مختصر توضیح می دهم . در قرآن آمده  صبغه الله و من احسن من الله صبغه  (( بقره 138)) این لغت نیز بر وزن فعله می باشد  صبغ به معنی رنگ کردن و رنگ زدن لست  البته نه  به معنی فریب دادن . صبغه الله یعنی رنگ خدایی منظور آن است که رنگی که خدا در متن تکوین زده است رنگ خدا است . 

مسیحیان کودکان نوزاد خود را در روز هفتم غسل تعمید می دادند به این جهت است که می پندارند با این عمل به آن رنگ مسیحیت زده اند ، اما خدا می فرماید که چه کسی بهتر از خدا رنگ می زند .

بنابراین همه انسان ها از رنگ خدایی برخوردار هستند وهمه بر فطرت الهی آفرینش یافته اند . از این رو قران همواره آیین همه پیامبرران الهی را یک دین - نه ادیان-می داندوآن اسلام است .

...

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  چهارشنبه 88/1/5ساعت  1:17 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

حجاب (شهید مطهری(

لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است . در خود قرآن کریم درباره این مطلب تصریح شده است . علیهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمی توان تردید کرد.

پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه یکی از مظاهر لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی است ، همچنانکه عدم جواز خلوت میان اجنبی و اجنبیه یکی دیگر از مظاهر آن است . این بحث را در پنج بخش باید رسیدگی کرد :

1- آیا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمین به غیر مسلمین سرایت کرده است ؟ یا از مختصات اسلام و مسلمین نیست و در میان ملل دیگر قبل از اسلام نیز وجود داشته است ؟

2- علت پوشش چیست ؟

چنانکه می دانیم در میان حیوانات هیچگونه حریمی میان جنس نر و جنس ماده وجود ندارد ،‌آنها آزادانه با یکدیگر معاشرت می کنند . قاعده اولی طبیعی این است که افراد انسان نیز چنین باشند . چه موجبی سبب شده که میان جنس زن و مرد حریم و حائلی به صورت پوشیدگی زن یا به صورت دیگر به وجود آید ؟

اختصاص به پوشش ندارد ،‌در مطلق اخلاق جنسی جای چنین سوالی هست . درباره حیا و عفاف نیز همین پرسش هست .

حیوانات در مسائل جنسی احساس شرم نمی کنند ولی در انسان بالاخص در جنس ماده حیا و شرم وجود دارد .

3- فلسفه پوشش از نظر اسلام

4- ایرادها و اشکالها

5- حدود پوشش اسلامی چست ؟

آیا اسلام طرفدار پرده نشینی زن است همچنانکه لغت «حجاب» بر این معنی دلالت می کند ،‌یا اسلام طرفدار این است که زن در حضور مرد بیگانه بدن خود را بپوشاند بدون آنکه مجبور باشد از اجتماع کناره گیری کند ؟ و در صورت دوم حدود پوشش چقدر است ؟ آیا چهره و دو دست تا مچ نیز باید پوشیده شود یا ماورای چهره و دو دست باید پوشیده شود اما چهره و دو دست تا مچ پوشیدنش لازم نیست ؟ و در هر حال ،‌آیا در اسلام مساله ای به مچ پوشیدنش لازم نیست ؟ و در هر حال آیا در اسلام مساله ای به سومی که نه «پرده نشینی» و «محبوسیت » و نه « اختلاط » باشد وجود دارد یا خیر ؟ و به عبارت دیگر آیا اسلام طرفدار جدا بودن مجامع زنان و مردان است یا نه ؟

اینها پرسشهائی است که این کتاب بدانها پاسخ می گوید.....

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  چهارشنبه 88/1/5ساعت  1:16 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

امام علی و زندگینامه

امام علـی (ع)

نام : علی

کنیه : ابوالحسن، ابوالحسین، ابوتراب، ابوالسبطین و الریحانتین

القاب : امیرالمومنین، سیدالوصیین، سید المسلمین، سید الاوصیاء، سید العرب، خلیفه رسول الله، امام المتقین، یعسوب المومنین، صهر رسول الله،‌ حیدر ، مرتضی، وصی، و ...

منصب : معصوم دوم و امام اول شیعیان و خلیفه چهارم مسلمانان.

تاریخ ولادت : سیزده رجب سال 30 عام الفیل، 23 سال پیش از هجرت پیامبر اسلام (ص)

محل تولد: مکه معظمه، داخل کعبه، در بیت الله الحرام ( در سرزمین کنونی عربستان سعودی )

تولد در خانه کعبه ، فضیلیتی است مخصوص حضرت علی (ع) و خدای متعادل، تنها به وی چنین امتیازی را کرامت نموده است نه پیش از او و نه پس از او، برای هیچ فردی چنین فضیلتی محقق نشده است.

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  چهارشنبه 88/1/5ساعت  1:15 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
با سلام
[عناوین آرشیوشده]