سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فطرت از نظر لغت:

ماده ی فطر که در قران به شکل فراوان آمده در تمام آن موارد به معنای (( ا بداع  )) ،    (= آفرینش ) می باشد .

واژه فطرت(( فطره )) ( =فطرت ) با همین صیغه ی خاص ، بر وزن فعله فقط در یک آیه استعمال شده ، که آن هم در ارتباط با ا نسان وآیین است .

 فاقم وجهک للذین حنیفا فطره الله اللتی فطره الناس علیها لا تبدیل لخلق الله. ( روم 30)

پیش از ترجمه ی آیه واژه های را مورد بررسی قرا می دهم .

1- فطره : صیغه فعله دلالت بر نوع - گونه -می کند مانند ((جلسه)) (= نوع خاصی از نشستن  )

ابن اثیر گوید : الفطر= الابتداء و الاختراع  و بعد می گوید الفطره =الحاله منه کالجلسه و از روایات این عبارت را از امام علی ( ع )نقل می کند ((و جبار القلوب علی فطره ایها )         (( خداوند خالق دلها را براساس فطرت ها ی آن ها ست )) در این مورد ، فطرت جمع بسته سده و چنین بدست می آید که یک چیز فطری نیست ، بلکه آدمی دارای فطرت های است . شواهد چنین نشان می دهد که این واژه را قرآن برای اولین بار به کار گرفته ، و پیش از آن معمول نبوده است .زیرا چنین آمده است که ابن عباس - وی مردی عالم و عرب و قرشی بود -گوید من معنی واژه فطرت را که در قرآن آمده وقتی فهمیدم که با دو عرب روبرو شدم و آن دو بر سر چاهی منازعه داشتند ،یکی گفت : انا فطرتها (= چاه را ابتدا  من حفر کردم و پدید آوردم ) از اینجا فهمیدم که لغت فطرت چه معنایی دارد ، همان خلقت صدرصد ابتدایی .

2-صبغه:این واژه نیز از نظر مصداق با فطرت متحدهست از این رو به شکل مختصر توضیح می دهم . در قرآن آمده  صبغه الله و من احسن من الله صبغه  (( بقره 138)) این لغت نیز بر وزن فعله می باشد  صبغ به معنی رنگ کردن و رنگ زدن لست  البته نه  به معنی فریب دادن . صبغه الله یعنی رنگ خدایی منظور آن است که رنگی که خدا در متن تکوین زده است رنگ خدا است . 

مسیحیان کودکان نوزاد خود را در روز هفتم غسل تعمید می دادند به این جهت است که می پندارند با این عمل به آن رنگ مسیحیت زده اند ، اما خدا می فرماید که چه کسی بهتر از خدا رنگ می زند .

بنابراین همه انسان ها از رنگ خدایی برخوردار هستند وهمه بر فطرت الهی آفرینش یافته اند . از این رو قران همواره آیین همه پیامبرران الهی را یک دین - نه ادیان-می داندوآن اسلام است .

...

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  چهارشنبه 88/1/5ساعت  1:17 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
با سلام
[عناوین آرشیوشده]