سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مردم سالاری دینی

سیره به چه معناست

سیره در زبان عربی از ماده «سِیرْ» است «سیر» یعنی حرکت ،‌رفتن ، راه رفتن ،‌«یره» یعنی نوع راه رفتن ،‌سیره بر وزن فعْلَهِ است و فعَلَه در زبان عربی دلالت بر نوع می‌کند ، سیر یعنی رفتن ، رفتار ،‌ولی سیره یعنی نوع و سبک رفتار .

اهمیت بحث مورد نظر

همان طور که در معنی سیره معلوم شد باید به راه و روش زندگانی پیامبراعظم (ص) در بعد مردم داری و محبت و احسان و مهربانی به مردم که از بهترین و اشرف مخلوقات خداوند عزوجل است که از روح خود در آن دمیده و به خود آفرین گفته « تبارک الله احسن الخالقین » بپردازیم که در نبوه خود بحث بسیار جالب و شیرین و پر اهمیت است خصوصاً در این دنیای که مردمان آن از کمبود محبت رنج می برند و حاکمان ظالم و مستکبر بر این درد و رنج می افزایند.

اقسام محبت

یادآور می شویم که محبت به دو طریق صورت می پذیرد محبت معنوی  و محبت دنیوی ، و محبت معنوی به این معناست که انسان اگر به کسی ترحم و مهربانی و عطوفت می کند به خاطر خداوند باشد که او بهترین محبت کنندگان است و قرب و خشنودی و رضایت او را در پی داشته باشد . نه چیز دیگری و محبت دنیوی هم خود به دو شاخه تقسیم می شود که اگر این فعل برای رسیدن هدف رضایت خداوند باشد و پله ای جهت ارتقا به عبودیت معبود بسیار پسندیده و زیباست چرا که به قول معروف ( با یک تیر دو نشان را هدف قرار داده ایم ) به دین معنا که هم بنده باری تعالی را خشنود کرده ایم هم خالق او را که مصداق این بیت می شود .

خدایا چنان کن سرانجام کار              که تو خشنود باشی و ما رستگار

ولی اگر صرفاً برای مقاصد دنیوی و رسیدن به اهداف خود باشد و به علت به نتیجه رساندن افکار و اندیشه های شوم و پلید صورت بگیرد همین امر و فعل زیبا مذموم و از آن نهی شده است که مانند این می ماند که انسان اگر چشمان خود را بسته باشد و دست را روی بدن ماری که لطیف و نرم است بکشد و نداند که....

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/6ساعت  8:20 عصر  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
با سلام
[عناوین آرشیوشده]