سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نامه نگاری

    از دیرباز تاکنون ، از زمان اولین پدیده نوشتاری تا عصر دیجیتالی بشر از نامه با شکلهای مختلف برای بیان مقاصد خویش استفاده کرده است .

نیاز آدمی به انتقال خواسته ها جهت تفهیم و تفاهم او را به نامه نگاری واداشته .

استفاده از این ابزار در کنار ابزارهای دیگر انتقال اندیشه ، توانسته او را از یک انزوای فکری رها سازد و مقدمه ایجاد ارتباط با همنوع را فراهم سازد.

از گذشته های دور تاکنون ، از زمان چاپارها و بریدها تا خطوط پر سرعت اینترنتی ،‌نامه همچنان اهمیت خود را به عنوان یک عنصر کارآمد حفظ کرده است .

از ارتباطات دوستانه و خانوادگی و عاطفی گرفته تا مکاتبات اداری و رسمی ،‌نامه همیشه در کنار دیگر ابزار ارتباط به بشر کمک کرده است به همین دلیل است که نامه را می توان کارآمدترین ابزار انتقال افکار و احساسات تلقی نمود .

اکنون به بیان و توضیح اقسام نامه ها می‌پردازیم .

انواع نامه ها

الف ) نامه دوستانه ،‌خانوادگی ، خصوصی و شاعرانه احساسی

ب) نامه های رسمی و اداری

ج ) نامه های عاطفی

د) تلگرام ،‌تلکس ، تلفنگرام و …

ه ) نامه گویا ( وسیله ای برای بیان نظریات ، اندیشه ها و عواطف )

6- نامه های اینترنتی

7- پیام کوتاه (SMS) – خرده نامه

نامه دوستانه و خانوادگی و خصوصی

مقصود از نامه های دوستانه و خصوصی ، نامه هایی است که افراد برای یکدیگر می‌نویسند . موضوع این گونه نامه ها ، مطالب خصوصی ،‌مسائل خانوادگی ، اخبار خویشاوندان از قبیل ذکر مسافرتها ،‌تولد یا وفات و بالاخره تمام وقایع خانوادگی و روابط دوستان و بستگان ، رد و بدل می‌شود . این گونه نامه نباید خشک و رسمی باشد و باید از هر گونه تعارف و تکلف و خودنمایی به دور بوده ، مظهر صفا و صداقت و صراحت باشد تا بر مهر و محبت بیفزاید نه اینکه کدورتی زاید

در نامه باید مقدمه طولانی و پر گویی و بحثهای بی مورد پرهیز داشت و وقت خواننده را بیهوده تلف نکرد و نیز نباید نامه را چنان مختصر و تلگرافی نوشت که خواننده از فهم منظور عاجز ماند و یا حمل بر سردی و بی اعتنایی بکند .

نامه دوستانه و خصوصی ،‌نامه هایی است که افراد برای یکدیگر می‌نویسند . موضوع این گونه نامه ها ، مطالب خصوصی ، مسائل خانوادگی ، اخبار خویشاوندان از قبیل ذکر مسافرتها ، تولد یا وفات و بالاخره تمام وقایع خانوادگی و روابط دوستان با یکدیگر است.

این نامه ها معمولاً میان دوستان و بستگان ،‌رد و بدل می شود . این گونه نامه نباید خشک و رسمی باشد و باید از هر گونه تعارف و تکلف و خودنمایی به دور بوده ، مظهر صفا و صداقت و صراحت باشد تا بر مهر و محبت بیفزاید نه اینکه کدورتی زاید .

در نامه باید از مقدمه طولانی و پر گویی و بحثهای بی مورد پرهیز داشت و وقت خواننده را بیهوده تلف نکرد و نیز نباید نامه را چنان مختصر و تلگرافی را نوشت که خواننده از فهم منظور عاجز ماند و یا حمل بر سردی و بی اعتنایی بکند .

در نگارش این نوع نامه ها به نکات ذیل باید توجه کرد :

...

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  شنبه 88/1/22ساعت  1:0 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

راز خوشبختی

خوشبختی چیست؟ چرا مفهوم خوشبختی برای انسان ها متفاوت است؟ خوشبختی چه رنگی است؟ به شکل کدام پرنده است؟ سمبل آن چیست؟ آمدنی است یا به دست

 آوردنی؟ شانسی است یا لیاقتی؟ همیشگی است یا موقت؟ زمینی است یا آسمانی؟ ملاک های شما برای خوشبختی چیست؟ آیا به این ملاک ها باور دارید یا مجبورید که باور

داشته باشید؟ ملاک هایتان در طول زمان ثابتند یا متغیر؟ جنس ملاک هایتان خودی است یا عاریتی؟ آیا اصلاً از نظر شما خوشبختی دست یافتنی است؟

پیشنهاد می کنم قبل از مطالعه ادامه مطلب، حتماً به این سؤال ها پاسخ دهید و پاسخ هایتان را یادداشت کنید. این که بخواهیم به موضوعی ذهنی بیندیشیم بیشتر به آشفتگی و

 ابهام خواهیم رسید تا نتیجه ای روشن. عادت کنید وقتی به موضوعات مهم زندگی می اندیشید قلم و کاغذ همراه داشته باشید.

خوشبختی برای بیشتر ما مفهومی رویایی، پیچیده، پر رمز و راز و شاید دست نیافتنی است. به نظر می آید علی رغم پیچیدگی موضوع، وقتی به آن می اندیشیم افکارمان ساده

 انگارانه و سطحی است. اصلاً یک اشتباه عمده این است که ما بیش از چگونگی خوشبختی به چیستی آن می اندیشیم. یعنی بدون این که قدم در راه بگذاریم دوست داریم فوری

 کشف کنیم خوشبختی در چیست؟ اما خوشبختی چگونه به دست می آید چیزی که کمتر برای آن حوصله صرف می کنیم. باور کنید قسمت عمده ای از تلاش  ظاهری ما در مسیر

 رسیدن به خوشبختی به بی خبری و غفلت می گذرد. غفلتی که گاه شکلی رویا پردازانه دارد. فکر می کنیم داریم کارهایی انجام می دهیم ولی در عمل قدمی پیش نمی نهیم.

...

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  شنبه 88/1/22ساعت  12:59 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

زلــــــــزله

      زمین لرزه یکی از وحشتناک ترین پدیده های طبیعت محسوب می شود. اغلب زمینی را که روی آن ایستاده ایم، به صورت تخته سنگ های صلب و محکمی تصور می کنیم که از

 استحکام زیادی برخوردار است. هنگامی که زمین لرزه ای روی می دهد برای لحظه ای این تصور بر هم می ریزد، اما طی همان لحظه کوتاه خسارت های شدیدی وارد می شود. با

توجه به پیشرفت هایی که در حوزه علوم مختلف صورت گرفته است، دانشمندان توانسته اند نیروهایی را که باعث زمین لرزه می شود، شناسایی کنند. علاوه بر آن با استفاده از

 فناوری های نوین می توان شدت یک زلزله و مکان آن را حدس زد. مهم ترین کار باقی مانده آن است که راهی برای پیش گویی زمین لرزه بیابیم تا مردم هنگام وقوع آن غافلگیر نشوند.

تکان های زمین:

     زمین لرزه در واقع ارتعاشی است که در طول پوسته زمین به حرکت در می آید. اگر یک کامیون بزرگ از نزدیکی منزل شما عبور کند، خیابان را به لرزه می آورد و شما احتمالاً لرزه

های خانه را احساس می کنید، در این حالت می توان گفت که زمین لرزه کوچکی رخ داده است، اما کلمه زمین لرزه معمولی به حوادثی اطلاق می شود که در آن منطقه بزرگی

همانند یک شهر تحت تأثیر این لرزش قرار گیرد.

برای وقوع یک زمین لرزه چند دلیل می توان ذکر کرد:

- فوران گدازه های آتشفشانی

 - برخورد یک شهاب سنگ

 - انفجارهای زیرزمینی (برای مثال یک آزمایش هسته ای زیرزمینی

- فرو ریختن یک سازه (همانند تخریب یک معدن

اما اصلی ترین دلیل وقوع زمین لرزه را می توان حرکات صفحه های (Plates) زمین دانست.هر از گاهی در اخبار می شنویم که زمین لرزه ای روی داده است، اما باید دانست که زمین

 لرزه پدیده ای است که هر روز در کره زمین روی می دهد. براساس تحقیقات جدید هرساله حدود سه میلیون زمین لرزه روی می دهد، یعنی هشت هزار زمین لرزه در روز یا هر 11

ثانیه یک زمین لرزه.

- حرکت صفحه ها در خلاف جهت یکدیگر و دور شدن از هم.

- ضمن حرکت در خلاف جهت به همدیگر بمالند.

اگر دو صفحه از یکدیگر دور شوند گدازه هایی که از سنگ های مذاب تشکیل شده اند، از بین صفحه های پوسته زمین خارج می شوند (این عمل اغلب در کف اقیانوس ها روی می

 دهد) هنگامی که این گدازه ها سرد شوند، سخت شده و به شکل پوسته های جدید در می آیند که فاصله بین دو صفحه را پر می کنند. اگر دو صفحه به سمت یکدیگر به حرکت درآیند،

 معمولاً یک صفحه به زیر صفحه دیگر می خزد. در بعضی موارد، هنگامی که دو صفحه به یکدیگر فشار می آورند، برای هیچ کدام از صفحه ها امکان ندارد که به زیر صفحه دیگر برود، در

این صورت این دو صفحه ضمن فشار آوردن به همدیگر یک رشته کوه را به وجود می آورند. در بعضی مواقع نیز صفحه ها ضمن عبور از کنار یکدیگر به همدیگر فشار وارد می کنند. برای

 مثال تصور کنید یک صفحه به سمت شمال و دیگری به سمت جنوب حرکت کند. در این صورت این صفحه ها از محل تماس به یکدیگر نیرو وارد می سازند.

...

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  شنبه 88/1/22ساعت  12:58 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

مقایسه میزان هویت کسب شده بین دانشجویان و دیپلم‌های پشت کنکوری

در این پژوهش که به بررسی مقایسه میزان هویت کسب شده بین دانشجویان و دیپلم‌های پشت کنکوری پرداخته شده است که به این منظور از 50 دانشجو و 50 دیپلم آزمون هویت شخصی گرفته شده و از مدل آماری t استونت برای دو گروه مستقل در سطح معنی داری  استفاده شده است که نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بین هویت کسب شده دانشجویان و دیپلم‌ها تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.

 مقدمه:

 زندگی آرام و بی دغدغة کودکی با فرا رسیدن دوران بلوغ به یکباره دگرگون می‌شود. دوره نوجوانی یکی از مهمترین و حساس‌ترین دوران زندگی انسان می‌باشد.

اسلام به دورة جوانی توجه خاصی مبذول داشت. پیامبر اسلام (ص) هفت سال سوم زندگی را دوران مشورت و رای‌زنی دانستند. در این دوره باید به نظر و عقیده  جوانان احترام گذارد و آنان را در تصمیم‌گیریها شرکت دارد. علی (ع) این دوره را به سکرالشباب یعنی مستی جوانی، تعبیر کردند. این تعبیر در هم بودن افکار در این دوره را بیان می‌کند. قرآن مجید دوران جوانی را زمان قوت و قدرت می‌داند، که از یک طرف با ضعف کودکی و از طرف دیگر با ضعف پیری احاطه شده است.

جوانی دوره شور و توان است . دوره‌ایست که در آن استعدادهای بدنی و عقلانی رشد و پرورش می‌یابد و شکوفا می‌شود. پیامبر اسلام (ص) به این دوره اهمیت دادند و اسامدی جوان را به فرماندهی سپاه برگزیدند و مصعب بن عمیر را به جوانی با ایمان و جدی بود قبل از هجرت برای آموزش و اداره امور مدینه به آنجا فرستادند و به اعتراض این و آن که جوان بودن او را نقص می‌دانستند توجهی نکردند.

دانشمندان اسلامی به دوره‌های مختلف رشد توجه نمودند. غزالی برای تربیت به سه مرحله اشاره کرد: یکی در زمانی که کودک هفت ساله است. در این مرحله باید با مدارا او را به طهارت و خواندن نماز ترغیب نمود. مرحله دوم وقتی که کودک ده ساله است. در این زمان باید کارهای بد مانند دروغگویی و حرام خواری برای او زشت جلوه داد و مذمت کرد. مرحله‌ی سوم زمان بلوغ است . در این زمان علل و اسرار‌ آداب را به نوجوان می‌گویند. از نظر خواجه نصیرالدین طوسی وقتی مرحله کودکی سپری شد اول باید اخلاق و پس از آ‌ن حکمت نظری را به فرد بالغ آموزش داد تا آنچه را که در ابتدا بصورت تقلیدی فرا گرفته است برای او مستدل و مدلل شود. به عقیده ابن‌سینا تمام اوقات کودکان نباید به تحصیل علم بگذرد بلکه باید قسمتی از وقت او صرف ورزش گردد و سپس حرفه‌ای را فرا گیرد و وقتی توانست امرار معاش کند باید متاهل شود و خانه‌اش را جدا نماید.

در اوائل قرن بیستم استانلی هال براساس مطالعات و مشاهدات خود با عده‌ی زیادی از نوجوانان به این نیتجه رسید که مرحلة نوجوانی دارای جنبه‌های افراطی و اغراق‌آمیز در سلوک و رفتار است و از مشخصات آن و طوفان و فشار هیجانی است. ابتدا تغییرات دوره بلوغ را بدنی می‌دانستند ولی به تدریج روشن شد که تغییرات دوره بلوغ بیش از آنکه ناشی از تغییرات بدنی باشد تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارد. دوره نوجوانی با تحول همه جانبه و عمیق شخصیتی همراه است.نوجوان ابتدا باید به تغییرات بدنی سازگار شود. آنگاه ناگزیر است که با مجموعه‌ای از نظام‌های ارزشی برخورد کند و سپس رفتار متناسب اجتماعی داشته باشد.یکی از روانشناسان معروف در زمینه هویت‌یابی اریکسون می‌باشد که معتقد است که نوجوان زمانی به احساس هویت دست می‌یابد که ارزش‌های خود را انتخاب و به نسبت به اهداف یا افراد خاص احساس وفاداری کند و به نظر اریکسون اگر هویت شخصی نوجوان در طول زمان و بر اساس تجربیات حاصل از تعامل اجتماعی بتدریج ایجاد شود و نوجوان خود را بشناسد و خود را از دیگران جدا سازد تعادل روانی وی تضمین می‌شود ولی اگر سرخوردگی و عدم اعتماد جایگزین بی‌اعتمادی شود و به جای شکل‌گیری هویت دچار ابهام در نقش خود شود هماهنگی و تعادل روانی وی به هم می‌خورد و به بحران هویت دچار می‌شود.

نوجوان در بحران هویت اختلال عمده‌ای در سازگاری شخصی و برخورد اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و طرح‌ریزی شغلی ایجاد می‌شود که برای مقابله با آن می‌توانیم به نوجوان کمک کنیم تا در جهت رشد خویش گام بردارد. در گام اول اعتماد او را جلب می‌کنیم و سپس طرز فکر او را که معمولاً تفکر غیر منطقی است را تغییر می‌دهیم. با ایجاد فرصت‌های مناسب آموزشی و شغلی و مشاوره‌های گروهی با نوجوانان و همچنین مشاوره‌های خانوادگی با والدین به نوجوانان کمک می‌کند تا خویشتن را بهتر بشناسد و هویت خویش را کسب کند.

...

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  شنبه 88/1/22ساعت  12:58 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()

یادگیری

یادگیری یک لذت است ، اما چه بر سر آن آمده است ؟ چرا ازیادگیر ی لذت نمی بریم و لذت‌های دیگر را به آن ترجیح می‌دهیم ؟ یک واقعیت مسلم درباره وضع فعلی یادگیری و دانایی این است که آنها به صورت سوژه‌های شعاری درآمده‌اند . همه از بزرگ و کوچک ، رئیس و زیردست ، دولتمرد و شهروند درباره شان و منزلت دانایی و دانستن ، حرف‌های قشنگ می‌زنند همه می‌گویند یادگیری چیز خوبی است ، همه می گویند یادگیری امری ضروری است ، می‌گویند زندگی بدون یادگیری معنا ندارد ؛ اما واقعیت‌های جامعه ما چیز دیگری را نشان می‌دهد . یکی از بلاهایی که بر سر یادگیری آورده‌ایم ، این است که آن را بیش از حد ، شعاد زده کرده‌ایم . چقدر باید تاسف خورد که بیشتر احادیث و سخنان ائمه و بزرگان در باب یادگیری و دانش ، در سخنرانی افراد فقط برای خالی نبودن عریضه و درموقعیت‌ها و مکان‌های مختلف ( به صورت نوشته هایی بر روی پارچه و کاغذ ) فقط برای قشنگی و ژست عالمانه مورد استفاده قرار می‌گیرند .

خیلی از افراد در جامعه ما بلدند درباره ضرورت و منزلت یادیگری و دانایی ، نطق غرایی بکنند ، اما در عمل کاری انجام نمی‌دهند . شعار زدگی یادگیری آفت‌های زیادی در جامعه ما ایجاد کرده است :

 خودفریبی ناشی از توجه به ظواهر موضوع .

جدی تلقی نشدن جایگاه یادگیری در زندگی مردم

انحراف در علت یابی و آسیب شناسی معضلات فرهنگی

عدم استفاده صحیحی از موقعیت های علمی

تنزل جایگاه و شان دانایی و استفاده ابزاری و تشریفاتی از دانش افزایی

ساده انگاری و ساده اندیشی درباره یادگیری و دانایی .

فرض کنید خبرنگار هستید میکروفون را در دست بگیرید و از دانش ‌آموزان و دانشجویان سوال کنید چرا درس می‌خوانید ؟ از معلم و استاد سئوال کنید چرا دوست دارید فرزندتان درس بخواند ؟ از مردم...

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  شنبه 88/1/22ساعت  12:56 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
با سلام
[عناوین آرشیوشده]