سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اینشتین وپنج مقاله اش که دنیا را تکان داد

    در سال 1905، یک کارمند گمنام اداره ثبت اختراعات در « بِرن » ، قانون های فیزیک را دراوقات فراغت  خود بازنویسی کرد .  ماتیو چالمز سال معجزه آسای  اینشتین  را  توصیف می کند :

·    اغلب فیزیکدانان بسیار خوشحال خواهند شد ، اکتشافی به اندازه کافی مهم داشته باشند که به نسل های آینده فیزیک تعلیم داده شود . البته تنها تعداد کمی موفق می شوند در زمان حیات خود به این  هدف مهم برسند و تعداد کمتری توفیق آن را پیدا می کنند که دوتا از کارهایشان در کتابهای درسی ظاهر شود . اما وضعیت اینشتین فرق می کرد . در مدتی کمتر از هشت ماه در سال 1905 ،او پنج مقاله ای را تکمیل کرد که جهان را برای همیشه تغییر دادند . این مقاله ها سه موضوع متفاوت  « نسبیت » ، « اثر فوتوالکتریک » و « حرکت براونی » را در بر می گرفتند . اینشتین  ، دیدگاه ما را نسبت به زمان ومکان دگرگون ساخت . او نشان داد که کافی نیست نور را کاملاً به صورت موج توصیف کنیم ، و شالوده ی لازم برای کشف اتم ها را پی ریزی کرد .

·    شگفت این که مقاله های سال 1905 اینشتین ،نه بر شواهد تجربی دشوار مبتنی بودند و نه بر ریاضیات پیچیده ، بلکه او با استدلالهایی ظریف ، به نتیجه گیری هایی بر مبنای شهود فیزیکی رسید . به گفته « جرارد توفت » از« دانشگاه اوترخت » و یکی از برندگان جایزه ی نوبل فیزیک سال 1999 ، برای کار در ضمینه ی نظریه ی کوانتومی : «کار اینشتین به خاطر دشوار بودنش بارز نیست ، دیراک ، فرمی ، فاینمن و دیگران نیز در فیزیک سهم دارند ، اما اینشتین باعث شد جهان برای نخستین بار متوجه شود که تفکر ناب می تواند شناخت ما از طبیعت را تغییر دهد .» .  و اگرکوچکترین تردیدی در مورد عظمت دستاوردهای  اینشتین داشته باشیم ، باید به خاطر آوریم که او همه ی این کارها را در اوقات فراغت خود انجام داده است .

 ·        راز گشایی های آماری

 ·    اینشتین که در سال 1905 متاهل و دارای پسری یکساله بود به عنوان کارمند اداره ثبت اختراعات ، در بِرن سوئیس کار می کرد . او به فیزیک دلبستگی داشت ، اما پس از فارغ التحصیل شدن از « مدرسه ی پلی تکنیک » در زوریخ در سال 1900 ، موفق به یافتن شغل دانشگاهی نشده بود . با وجود این ، توانست بین سالهای  1900 تا  1904 ، پنج مقاله در مجله ی معروف آلمانی « آنالن دِر فیزیک » به چاپ برساند . رساله ی  سرخودی نیز  درباره ی نیروهای مولکولی  به « دانشگاه زوریخ »  تسلیم کرده بود که مورد قبول قرار نگرفت .

·    بیشتر این مقاله های  اولیه درباه ی واقعیت اتم ها و مولکول ها بودند ؛ چیزی که در آن زمان اطمینانی در موردش وجود نداشت . اما اینشتین در 17 مارس 1905 ، سه روز پس از بیست و ششمین  سالگرد تولدش  ، اولین مقاله اش را تحت عنوان  « دیدگاهی اکتشافی درباره ی تولید و تبدیل نور  »  به آنالن دِر فیزیک ارائه کرد .

اینشتین در این مقاله پیشنهاد  کرد که از دید گاه ترمودینامیکی ، نور را می توان متشکل از  کوانتوم های...

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  یکشنبه 88/1/9ساعت  1:51 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
با سلام
[عناوین آرشیوشده]