سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسطوره

اساطیر نشان دهنده فرهنگ و نحوه تفکر مردمان در دورانهای کهن است زبان گویای تاریخی است از دورانهای پیش تاریخی ، سخنگوی بازمانده های گرانبهایی است که از دل خاکها بیرون کشیده میشود یا در دل سنگها و کوه ها یافت می گردد . اساطیر نماینده ی تداوم زندگی فرهنگی یک ملت و به نوعی تاریخ آن است .

تعریف اسطوره :

ارائه تعریف کاملی از اسطوره که در برگیرنده همه مفاهیم آن باشد کار آسانی نیست . در فهم عامله و در برخی از فرهنگها ، اسطوره معنی « آنچه خیالی و غیر واقعی است و جنبه ، افسانه ای محض دارد

نظریه اسطوره های نیمه تاریخی عبارت است از تحول و تکامل حوادث و وقایع ابتدایی و همچنین شرح کارهای فوق العاده ای که به دست آدمیان زورمند انجام گرفته و اندک اندک شاخ و برگ یافته و به صورت داستانهای پر از عجایب و غرایب درآمده اند باید افزود که اسطوره با وکایت هایی که از زبان حیوانات نقل می شود و اعمال و احساسات احسان در آنها به حیوانات نسبت داده می شود .فرق دارد این حکایت ها اغلب جنبه تمثیلی دارند و بر مفاهیم معنوی و اخلاقی تاکید می ورزند ( مانند حکایت کلیله و دمنه ) اسطوره همچنین با افسانه هایی که کارهای غیر عادی را در چهارچوب زندگیهای روزمره و معمولاً با نتیجه ای اخلاقی نقل می کنند و نیز با قصه و خیالبافی های شاعرانه و ادبیات داستانی تفاوت دارد .

واژه اسطوره :

اسطوره کلمه ای معرب است که از واژه یونانی هیستور یا به معنی « جستجو ، آگاهی و داستان گرفته شده است برای بیان مفهوم اسطوره در زبانهای اروپایی از بازمانده واژه یونانی میتوس به معنی « شرح » ، خبر و قصه » استفاده شده است .

آب :

آتش :

آسمان :

خروس :

خورشید :

سیمرغ :

طوفان :

کبوتر :

لیلی و مجنون :

...

<<<بیشتر مقالات سایت که اعضا به آن دستیابی پیدا می کنند با ذکر منبع می باشند.>>>

دان لود کامل

   توجه: برای دریافت رمز مقالات باید به عضویت دهکده خاله فر درآمده باشید.


نوشته شده در  سه شنبه 88/1/4ساعت  2:34 صبح  توسط علی رحمانی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
با سلام
[عناوین آرشیوشده]